Túpac Amaru Cinema 2021: Emotions that survive architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v9i18.1339

Keywords:

Túpac Amaru Cinema, heritage of North Lima, neighborhood / premiere cinemas.

Abstract

In the context of the almost obsolescence of film buildings, with multiple old cinemas demolished, abandoned or serving as a refuge for criminality, it seeks to unearth the affections and emotions that such buildings were and still are capable of producing. This study focuses on the possible heritage value of the Túpac Amaru Cinema, a cinema located in the Comas district, a district born by the informal occupation of the territory, far from the center of the city of Lima. The hypothesis is that the affections and emotions that he aroused in his moment of glory persist despite his decline. Hence the title: “El Cine Túpac Amaru. Emotions that survive architecture”. On these motivations, a mainly qualitative research structure is proposed around the categories of context, object and subjects linked to heritage, thus favoring a phenomenological analysis. Finally, it is concluded that the Túpac Amaru Cinema contributed to consolidate the dynamics of the "neighborhood" in relation to its district (Comas), and much of the northern area of ​​Lima. However, if its symbolic and utilitarian dimensions are not reactivated, an important record of the history of Lima's people and of one of the most endearing episodes in the history of neighborhood / premiere cinemas in Peru may be lost.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gianmarco André Silva Tezén, Universidad Nacional de Ingeniería (Perú)

Es egresado de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería (Lima, Perú). Representó a la FAUA-UNI en el concurso internacional RIBA Medalla Presidente 2021, categoría disertación, con la investigación El Cine Túpac Amaru 2021: emociones que sobreviven a la arquitectura. Es autor de “Soterrados” (colección de breves cuentos), “Paloma Roja” (poemario) y “La cueva y la palabra” (miscelánea de textos breves). Actualmente, conforma HSR arquitectos, agrupación estudiantil cuyo interés principal es la proyección de vivienda e implementos que contribuyan a la mejora del habitar.

References

Bautista, E. (2018). Cortejo y amor entre jóvenes del distrito de Comas (Lima, Perú). Universidad Complutense de Madrid.

Chang, A. (2020). Patrimonio edificado de la inmigración china en el Centro Histórico de Lima. Devenir, 7(14), 155-172. https://doi.org/10.21754/devenir.v7i14.836

Hayakawa, J. (2008). Centros históricos latinoamericanos: tendiendo puentes entre el patrimo- nio y la ciudad. Quivera, 10(2), 88-110. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40113196007

Mechato, F. (2020). Los valores patrimoniales de la Unidad Vecinal Santa Marina en el Callao desde la mi- rada de sus residentes y vecinos. Devenir, 7(14), 11-34. https://doi.org/10.21754 devenir.v7i14.761

Mejía, V. (2007). Ilusiones a oscuras. Cines en Lima: carpas, grandes salas y multicines (1897-2007).

Mejía, V. (2018). Cines en Lima: del apogeo al presente. Presencia e imagen de la sala única en la ciudad. Apuntes, 31(2). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revApuntesArq/article/ view/26378

Municipalidad Distrital de Comas. (s. f.). Historia de Comas. MD-Comas. https://www.municomas. gob.pe/distrito/historia

Nieto, C. (2018). La apropiación social como elemento preventivo en la salvaguardia de los bienes culturales. Universidad Politécnica de Valencia.

Sáez, E. (2015). La ciudad progresista. Una lectura de los asentamientos humanos de Lima. Univer- sidad Politécnica de Madrid.

Tácunan, S. (2015). El aporte de la Iglesia Católica en la educación básica regular de Comas (1961 – 2006). El caso de los colegios Presentación de María n° 41 y Jesús Obrero de Comas. Universidad Católica Sedes Sapientae.

Villamonte, G. (2005). Arquitectura y representación ideológica en Lima del siglo XX: Los edificios gu- bernamentales construidos durante el Gobierno Revolucionario de las Fuerzas Armadas (1968- 1975). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Von Bischoffshausen, G. (2017). Teatro popular en Lima. Zarzuelas, sainetes y revistas (1890-1945). La Cultura S.A.C.

Published

2022-10-27

How to Cite

Silva Tezén, G. A. (2022). Túpac Amaru Cinema 2021: Emotions that survive architecture. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 9(18). https://doi.org/10.21754/devenir.v9i18.1339

Issue

Section

ARTÍCULOS